Nieuwe stappen met de SAM-UVC Robot

De SAM-UVC desinfectierobot breidt zijn werkterrein uit! Naast het HagaZiekenhuis wordt SAM nu ook ingezet bij Tergooi MC als vast onderdeel van de schoonmaakroutine.

De eerste stappen zijn gezet na intensieve gesprekken tussen de Manager Facilitair Bedrijf, afdeling Infectiepreventie, Manager OK en onze operationeel verantwoordelijken en zorgexperts. Samen met Per Slycke (Founder/CEO) en Mark van de Vrede (Co-founder) van Loop Robots is besloten om alle OK-schoonmaakmedewerkers bij Tergooi vóór de zomervakantie op te leiden om met SAM te werken.

Deze trainingen waren zowel spannend als leerzaam voor de medewerkers. Vragen zoals “Wat als er toch iemand binnenkomt terwijl SAM werkt?” en “Kan SAM zelfstandig blijven werken terwijl je een andere ruimte schoonmaakt?” werden door Per Slycke rustig en duidelijk beantwoord.

SAM-UVC Robot

In de zomer vonden de eerste tests plaats in de OK’s van Tergooi, waarbij schoonmaak- en OK-medewerkers konden wennen aan SAM. Via een dashboard werd SAM’s werk gevolgd, en de resultaten zijn zeer positief. Vanaf 9 september wordt SAM volledig geïntegreerd in de OK-processen bij Tergooi.

De succesvolle inzet van SAM in de OK’s heeft ook de interesse gewekt van andere afdelingen binnen het ziekenhuis. Een arts-microbioloog ziet bijvoorbeeld mogelijkheden om SAM in het laboratorium in te zetten. We zijn nu samen aan het onderzoeken hoe we dit verder kunnen vormgeven.