Mens
Topmedewerkers ontvangen eerste ‘CSU Uitblinker van het Jaar Award’ In een elektrisch VW-busje maak ik samen met Vitas een road trip in de regio Den Bosch. Vitas is een jonge medewerker in ons mobiele team voor het onderhoud van koffieautomaten. Normaal werkt hij alleen, maar hij vindt het net als ik heel gezellig om vandaag samen te werken. We zijn geen moment stil in de bus. Vitas en ik kletsen over ons werk, ons leven en onze dromen.
Ik doe vandaag mee met de CSU Meewerkweek. Een week waarin directie, management en kantoorpersoneel minimaal één dagdeel meewerken met onze schoonmaakmedewerkers. Dit is zeker de 8e keer dat ik meedoe. Ik heb al in allerlei soorten organisaties meewerkervaring, zoals een ziekenhuis, een dierentuin, op kantoren en in de RAI. En nu werk ik samen met Vitas aan het onderhoud van de koffieautomaten in allerlei bedrijven in en rond Den Bosch.
Ieder jaar dat ik meewerk krijg ik weer een schat aan nieuwe ervaringen en inzichten. Ik ontdek weer een andere vorm van schoonmaakdienstverlening. Wat ik tot nu toe in alle meewerkdagen heb ervaren, is dat contact hebben met en waardering krijgen van je klant bepalend is voor werkgeluk. Dat zit vandaag wel goed!
Ik schrob de lekbak van het koffieautomaat stevig schoon. Vitas vult de koffie en melk bij. Ik merk dat hij graag gezien is bij alle locaties waar we komen. Overal kennen ze z’n naam en wordt hij als een collega beschouwd. Hij wordt uitgenodigd voor taart als dat er is en krijgt fruit mee voor onderweg. “Je gaat toch niet weg bij ons?” Een klant denkt dat hij een nieuwe medewerker -mij dus- aan het inwerken is. Als we vertellen dat ik meeloop vanwege de CSU Meewerkweek reageren ze enthousiast. “Dát zouden ze hier ook moeten doen!”
Diane van Dijk werkt samen met Vitas aan het onderhoud van koffieautomaten in allerlei bedrijven in en rond Den Bosch.
Eigenlijk doet Vitas dit werk als overbrugging naar zijn droombaan: steward bij KLM of Transavia. Maar stiekem vindt hij dit werk toch erg leuk. Hij geniet van de vrijheid ervan, de afwisseling en de leuke wisselwerking met z’n klanten en de andere facilitaire dienstverleners op de locaties.
Ook is hij een enthousiast gebruiker van BE Clean, het datagedreven systeem dat bijhoudt welke automaat aan de beurt is voor schoonmaak. Ook de klant van de koffieautomaten weet bij iedere automaat precies wanneer er wat gedaan is. Daarbij zien ze ook de meldingen en foto’s die Vitas toevoegt. Ik was een paar jaar geleden zelf nauw betrokken bij de ontwikkeling van BE Clean. Samen met teams van ICT, commercie en de operatie hebben we deze innovatie uitgedacht. Heel gaaf om er nu echt in de praktijk mee te werken.
Het valt me op dat Vitas fantastische voelsprieten heeft voor hospitality. Hij tapt een koffietje voor medewerkers, geeft aan hoe lang hij nog bezig is of verwijst naar de dichtstbijzijnde automaat. Hij houdt rekening met de koffiepauzes op productielocaties waar 80 man personeel tegelijk koffie wil. Hij maakt gezellig een praatje, maar voelt ook haarfijn aan als iemand hier geen tijd voor heeft. Ik zie hem al helemaal voor me in de rol van gastvrije steward bij een luchtvaartmaatschappij. Wie weet, in een volgende selectieronde. Ik duim voor hem! Ik heb mede dankzij Vitas een supergezellige, gevarieerde en leerzame meewerkdag gehad.