Hoteldiensten CSU ontzorgen de verpleging van het Reinier de Graaf ziekenhuis

Schoonmaakmedewerkers dragen bij aan betaalbare en kwalitatief goede zorg

In ons partnerschap met het Reinier de Graaf ziekenhuis is er veel ruimte voor functie- en taakdifferentiatie. Samen met de verpleging maken we het verblijf van de patiënt zo aangenaam mogelijk. Zo zijn er 140 schoonmaakmedewerkers werkzaam en 130 medewerkers die hoteldiensten verzorgen.

De hoteldienstmedewerkers verstrekken de maaltijden voor de patiënten. Zij gaan zes keer per dag langs bij de patiënten om hen te verleiden voor een eet- en drinkmoment. Door het contact dat ze met de patiënt hebben, vervullen de medewerkers ook een belangrijke sociale rol. Verder vullen ze bijvoorbeeld de linnenvoorraad en de verpleegartikelen op de patiëntenkamers (en in het magazijn) aan. En reinigen ze de bedden en nachtkastjes als patiënten vertrekken en verzorgen de opmaak zodat er altijd weer een schoon bed klaarstaat.

Opgeleide medewerkers, ook in gastvrijheid

Nieuwe taken en verantwoordelijkheden vragen om een gedegen opleidingsprogramma. Onze collega’s volgen trainingen en opleidingen die ze afsluiten met examens. Een essentieel onderdeel is gastvrijheid. Onze medewerkers onderhouden veel contact met de patiënten en het ziekenhuispersoneel. Dankzij gerichte gastvrijheid-trainingen weten ze een positieve ervaring te creëren. Uiteindelijk worden alle medewerkers getraind. Een groet met een glimlach of een andere gepaste houding (afhankelijk van de situatie van de patiënt), vriendelijke beantwoording van vragen, proactief handelen en correct omgaan met kritiek. Sensitiviteit is een belangrijk thema in de trainingen. Zo proberen we met kleine momentjes het dagelijks leven van patiënten een beetje kleur te geven.

Stevige operationele organisatie

Kimball Adriaanse, operationeel manager CSU bij Reinier de Graaf: ”Het schoonmaakproces en de hoteldiensten vragen om een uitstekende organisatie. Het is een bijzondere en dynamische werkplek voor ons allemaal. Daarom zijn ook de leidinggevenden van CSU altijd aanwezig op de werkvloer. Belangrijk, want zo weten we wat er speelt, waar er bijgestuurd moet worden. En minstens zo belangrijk: we weten hoe het met onze medewerkers gaat en waar ze tegenaan lopen.”