Blog
Een dag op pad met operationeel manager Roy Boomkamp De arbeidsmarkt piept en kraakt. In bijna alle sectoren klinkt een schreeuw om personeel. In de schoonmaakbranche is dat niet anders. Schoonmaakbedrijf CSU biedt haar medewerkers daarom meer dan alleen maar een baan.
De afgelopen tien jaar is er enorm geïnvesteerd in duurzame inzetbaarheid. ,,En dat gaat ver”, zegt Marco Gramser, Directeur HR bij CSU. ,,Maar dat doen we niet voor niets. Onze mensen maken écht het verschil. Ze zijn het gezicht naar onze klanten. Daarom moeten we ervoor zorgen dat zij bij ons willen blijven werken.” Hoe we weten waar behoefte aan is? Door op de werkvloer mee te werken en te luisteren tijdens de Nationale MeewerkWeek.
Zijn de arbeidsomstandigheden nog verantwoord? Is het werk lichamelijk nog niet te zwaar? Zijn er genoeg interne opleidingsmogelijkheden? Wat kunnen we doen om medewerkers gelukkiger te maken? Zomaar wat vragen die met grote regelmaat voorbijkomen in het hoofdkantoor van CSU. Schoonmaken is mensenwerk en de medewerkers bepalen de kwaliteit die wordt geleverd, dus moeten we er alles aan doen om voor hun werkgeluk te zorgen.
Medewerkers die gelukkig zijn met hun baan, hebben weinig redenen om te vertrekken. Om al die duizenden schoonmaakmedewerkers tevreden te houden biedt CSU een uitgebreid programma aan. Uiteraard hoort daar een opleiding bij. Iedereen die hier werkt willen we een scholingstraject aanbieden. Daarmee mag je bijvoorbeeld gespecialiseerder schoonmaakwerk doen. Zo blijf je je medewerkers uitdagen op werkvlak. Voor een aantal medewerkers is het zelfs het eerste officiële diploma dat ze krijgen. Dat is heel waardevol.
Geluk op de werkvloer is één ding, maar het is voor CSU niet meer dan vanzelfsprekend dat we veel belang hechten aan gezondheid en vitaliteit van medewekers. Dat zit als familiebedrijf in onze genen. Met het programma ‘Fris in je werk’ bieden we allerlei programma’s aan. Bijvoorbeeld fysiotherapie, psychologische hulp en coaching bij overgangsklachten. We helpen bij schuldenproblematiek en het aanvragen van bijvoorbeeld huur- of zorgtoeslag. Het aanvragen van een toeslag is in Nederland zo complex gemaakt, dat medewerkers daar regelmatig hulp bij nodig hebben. En als mensen niet makkelijk rond kunnen komen bieden we budgetcoaches die ondersteuning bieden. Zij nemen bijvoorbeeld
het huishoudboekje samen met onze werknemers onder de loep. Op die manier willen we ons personeel helpen om gelukkiger te worden.
Hulp bieden doen we het liefst niet achteraf, maar juist preventief. Als er ingrijpende veranderingen in iemands leven aankomen, bijvoorbeeld een scheiding, hebben alle partijen er meer aan om van tevoren zorg te dragen voor het welzijn van mensen. Zo blijft je medewerker gezond en vitaal. Daarmee dring je het ziekteverzuim terug, al gaat het ons in eerste instantie om de vitaliteit van de medewerker zelf. Onze mensen maken écht het verschil op de werkvloer, dan kun je maar een conclusie trekken. We moeten er alles aan doen om medewerkers gezond en fit te houden.
Daarvoor moet je wel goed weten wat er speelt op de werkvloer. Dat blijkt ook uit onderzoek van de Nationale MeewerkWeek*. Slechts 37 procent van midden- en laagopgeleide medewerkers geeft aan dat de directie goed luistert naar uitvoerend personeel. Onder hoog opgeleid uitvoerend personeel is dit percentage significant hoger (44%). Maar dat is nog altijd veel te weinig.
Eigenlijk is het voor iedereen in het management een must om regelmatig op de werkvloer te staan. Daar hoor je waar mensen behoefte aan hebben. Dan zie je zelf of werk te belastend of te arbeidsintensief is. Uiteindelijk werkt het twee kanten op. Als je flink investeert in je medewerkers, voelen ze zich beter. Dan hebben ze het naar hun zin op hun werk. Dat straalt af op het werk dat ze leveren en dat zorgt weer voor tevreden klanten. Zo wordt iedereen blij. Beter kan bijna niet.
Om het management te stimuleren de werkvloer op te gaan organiseert CSU de Nationale MeewerkWeek. Van 26 september tot en met 30 september 2022 werken directeuren, CEO’s en managers (minimaal) één dagdeel mee op de werkvloer van hun bedrijf. Met als doel de afstand tot de werkvloer te verkleinen door te begrijpen wat er écht speelt op de werkvloer. De Nationale MeewerkWeek biedt deze mogelijkheid.
* Het onderzoek is uitgevoerd in augustus 2022 onder 1.007 blue collar medewerkers, werkend bij organisaties met 100+ medewerkers.