Persbericht
CSU eerste facilitair dienstverlener met visuele arbeidsovereenkomsten Maar liefst 43% van de Nederlanders krijgt op enig moment te maken met psychische gezondheidsklachten in de vorm van een depressie, burn-out of angststoornis. Hoe ga je hier als werkgever mee om? FD vroeg het directeur HR Marco Gramser. ‘Wij vinden het belangrijk dat medewerkers laagdrempelig en snel worden geholpen.’ CSU werkt hierbij nauw samen met een psychologisch bureau. Ook prof. Dr. Evelien Brouwers, hoogleraar psychische gezondheid en duurzame inzetbaarheid, geeft haar visie.
Nederland is psychisch ziek, zou je kunnen zeggen. ‘Nou, dat valt wel mee hoor. Dat moeten we relativeren’, zegt prof. Dr. Evelien Brouwers, hoogleraar psychische gezondheid en duurzame inzetbaarheid aan de Tilburg University. ‘We zijn nu eenmaal mensen en we maken dingen mee in het leven. Dat hoort erbij. We moeten niet meteen alles en iedereen medicaliseren. Laten we vooral kijken naar hoe we mensen met tijdelijke psychische problemen zoals werkstress, angsten of depressieve gevoelens zo goed mogelijk kunnen helpen.’
Met een verzuimpercentage van 5,7 zit schoonmaakbedrijf CSU – een organisatie met zo’n 27.000 medewerkers (inclusief zusteronderneming Tzorg) – onder het gemiddelde in de schoonmaakbranche (zo’n 7%) en onder het gemiddelde in de zorg (zo’n 8%). Hoe lukt dit? ‘We zijn een familiebedrijf dat van nature goed zorgt voor de medewerkers’, zegt Marco Gramser, directeur HR. ‘Om de duurzame inzetbaarheid van onze medewerkers te vergroten hebben we het programma “Fris in je werk” opgezet dat zich richt op gezondheid en ontwikkeling. Zo bieden we medewerkers een vertrouwenspersoon bij wie ze terechtkunnen, is er een budgetcoach die hen helpt hun financiën op orde te krijgen en kunnen medewerkers desgewenst gebruikmaken van een fysiotherapeut. Maar bieden we onze vrouwelijke medewerkers in de overgang bijvoorbeeld ook coaching aan dat hen helpt hiermee om te gaan. En medewerkers met psychische gezondheidsklachten worden direct begeleid door professionele psychologen. Hiervoor werken we samen met psychologisch adviesbureau Psion. We houden maandelijks een vinger aan de pols van het personeel via medewerkerstevredenheidsonderzoeken en proberen in te spelen op wat er leeft.’
Gramser: ‘We nemen steeds weer initiatieven, testen of het aanslaat en rollen het dan wel of niet breder uit in de organisatie. Belangrijk is dat medewerkers laagdrempelig en snel kunnen worden geholpen en dat alle instrumenten die de organisatie hiervoor te bieden heeft bij iedereen bekend zijn. Zowel bij de medewerkers als bij de leidinggevenden.’
De aanpak van CSU zit hem vooral in het creëren van betrokkenheid van de leidinggevenden. Gramser: ‘Belangrijk is dat de leidinggevenden weten wat er speelt en leeft bij de medewerkers. Ze moeten met hun mensen het goede gesprek aangaan.’ Dat blijkt in de praktijk moeilijker dan je op het eerste gezicht verwacht. Gramser: ‘Veel leidinggevenden en medewerkers vinden dat lastig omdat ze niet gewend zijn persoonlijke gesprekken te voeren. Liever houden ze zich bezig met doelen, kpi’s en prestaties. Terwijl het belangrijk is dat medewerkers op een laagdrempelige manier hun leidinggevende kunnen aanspreken en hun hart kunnen luchten. We weten dat zo’n gesprek een belangrijk middel is in de strijd om uitval tegen te gaan. Vaak vindt zo’n gesprek bovendien pas plaats op momenten dat het al slecht gaat met een medewerker, terwijl je het liefst ziet dat een leidinggevende geregeld dit soort gesprekken voert met z’n mensen. Daarom bieden we onze leidinggevenden trainingen coachend leidinggeven aan. Maar ook hebben we onze beoordelingsgesprekken ingewisseld voor waarderingsgesprekken. We kijken daarin niet langer terug, maar blikken vooruit en willen van de medewerker weten wat hij of zij nodig heeft om het werk goed aan te kunnen. Zodoende proberen we ook met deze gesprekken de dialoog tussen leidinggevende en medewerker op gang te helpen.’
Lees het volledige artikel hier.