Mens
De gouden formule die werkvloer en management bij elkaar brengt ‘De waardering voor onze branche, voor de schoonmaak, heeft een enorme boost gekregen. En daar zijn we trots op’, zegt Esmée Ficheroux, lid van de raad van bestuur van schoonmaakgigant CSU. ‘Goed schoon’ draagt rechtstreeks bij aan onze veiligheid. Het heeft daardoor niet alleen impact op de gezondheid, maar ook op het geluk en het gevoel van gastvrijheid dat onze klanten kunnen bieden.’
Ficheroux is aan het woord in Reputatiemakers, de podcast waarin MT500-bedrijven delen hoe ze ook – of juist – tijdens de coronacrisis hun goede reputatie waarmaken. Ficheroux zorgt er met 16.000 medewerkers niet alleen voor dat we veilig naar kantoor kunnen, in de trein kunnen neerploffen, of aan alle coronastress kunnen ontsnappen in een vakantiehuisje.
CSU is sinds de overname van de schoonmaakactiviteiten van ISS namelijk verreweg de grootste in zijn vak in Nederland, en bedient vele sectoren. Ficheroux is verantwoordelijk voor de commercie, marketing en innovatie maar werkt, net als veel van haar collega’s, voornamelijk vanuit huis. ‘Maar soms vind ik het belangrijk om op kantoor te zijn. De mensen te zien, bij te praten bij het koffieapparaat.’ Die mix aan klanten, van zorginstellingen tot horeca, en van voetbalstadions tot kantoren, zorgt in coronatijd voor sterk uiteenlopende impact, vertelt ze. ‘In de hotelbranche ging het in het begin gelijk naar nul, net als in veel kantoren. Het onderwijs en openbaar vervoer draaiden op halve kracht, maar tegelijkertijd moest de zorg naar maximale aandacht voor hygiëne.’
De impact op Ficheroux’ eigen mensen was navenant. ‘In het begin zaten veel mensen thuis. Maakten zich zorgen om hun baan, hun toekomst en natuurlijk hun gezondheid. We hebben onze aandacht daarom ook in de eerste plaats gericht op hun welzijn.’ Veel energie steken in communicatie, was het devies: wekelijkse videoboodschappen van het bestuur, nieuwsbrieven en een speciale mailbox waarop medewerkers binnen 24 uur antwoord kregen op hun vragen.
‘Communicatie is echt key: je moet je mensen duidelijkheid bieden, vertrouwen geven. En ook heel duidelijk zijn over minder prettige boodschappen, zoals de reiskosten die niet worden uitbetaald als het werk stil ligt. Het kostte veel energie in die begintijd maar het heeft zich dubbel en dwars uitbetaald.’
Lees hier het hele bericht en luister naar de hele podcast.