Innovatie
Samenwerking en innovatie – de visie van juryvoorzitter Esmee Ficheroux Een hecht team van betrokken schoonmaakmedewerkers. Dat zien we bij Athora in Alkmaar. Hier is het team er niet alleen voor de algemene schoonmaak. Ze zijn ook gastvrouw voor externe huurders in het gebouw. De collega’s helpen graag en ze zetten iedere dag nét dat stapje extra. Hoog tijd om dit team eens in het zonnetje te zetten.
Met dertig jaar ervaring in de schoonmaak werkt Karin Leerlooijer sinds 1,5 jaar als rayonmanager bij CSU in Amsterdam. Een van de opdrachtgevers in de regio is Athora in Alkmaar. Een verzekeringsmaatschappij met een kantoor in een groot gebouw, waar meerdere bedrijven een ruimte huren. Het schoonmaakteam is er van maandag tot en met vrijdag aan het werk om voor een schone een fijne werkomgeving te zorgen.
Het team van schoonmaakmedewerkers bestaat uit vijf betrokken collega’s. Van de vijf zijn twee collega’s bijna fulltime aanwezig. Dit om ervoor te zorgen dat kleine ongelukjes door de dag heen, zoals een kopje koffie dat om gaat, snel opgepakt worden. De medewerkers zijn er voor al het schoonmaakwerk, ze reinigen tapijten en helpen bij kleine storingen van de koffieautomaat. Meedenken en luisteren naar de wensen van Athora en de huurders doen ze met een glimlach. De positieve uitslagen op de schoonmaakcontroles en de lovende woorden van Athora bevestigen de goede samenwerking.
Zelf komt Karin regelmatig en graag langs bij Athora. Voor een maandelijks overleg met de klant, controles die plaatsvinden, maar zeker ook om bij haar collega’s langs te gaan. Karin vertelt enthousiast over het schoonmaakteam dat veel waardering krijgt van iedereen in het gebouw.
“Het team bestaat uit ontzettend lieve collega’s, die enorm dienstverlenend zijn. Ik hoor ze nooit klagen, ze pakken alles op wat gevraagd wordt, maar staan vooral ook voor elkaar klaar. De teamleidster wil er graag voor iedereen zijn en regelt alles op locatie voor het team.”
Als er bij de klant een probleem is, maken de collega’s van het schoonmaakteam zich er druk om. Het zijn echt mensenmensen. “Ze zijn niet alleen met hun werk bezig, maar ze zijn er ook echt voor de klant. Ze worden echt betrokken bij de organisatie waarvoor ze werken. Zo worden ze bijvoorbeeld uitgenodigd voor feestjes en mag bij uitzondering de auto dichtbij het gebouw geparkeerd worden. Dat zegt denk ik genoeg en maakt ze ook zo speciaal.”
Karin is blij met de samenwerking met de klant. “Het loopt soepel en prettig. Er is wederzijds respect. We begrijpen elkaar. Wat we vaak zien is dat er afstand is tussen de werkvloer en de schoonmaakmedewerkers. Dat is hier totaal niet. Ze worden enorm gewaardeerd. Daar ben ik trots op.”