Interview
John van Hoof te gast bij BNR Nieuwsradio Schoonmaakbedrijf CSU en thuiszorgorganisatie Tzorg, beiden uit Uden, doneren samen 10.000 schoonmaakpakketten aan Voedselbanken in Nederland. CSU en Tzorg geloven in de kracht van herhaling en maken de ondersteuning van de Voedselbank daarom een terugkerende traditie. De Voedselbank zal elk jaar ondersteund worden als onderdeel van de duurzaamheidsactiviteiten van het bedrijf.
Sinds het begin van de coronacrisis nam het aantal gezinnen dat de Voedselbank bezoekt toe met 8 procent, tot zo’n 38.000 huishoudens. Goede hygiëne is in deze tijd extra belangrijk, maar de juiste middelen hiervoor zijn niet voor iedereen even toegankelijk. Als familiebedrijven is het voor CSU en Tzorg niet meer dan vanzelfsprekend om aandacht te hebben voor gezinnen, juist ook in deze tijd waarin mensen het zwaar hebben. Daarom bieden zij gezamenlijk de schoonmaakpakketten voor de Voedselbanken aan. Het pakket bevat verschillende schoonmaakmiddelen en -producten.
Ester van der Linden-van der Heijden, familie aandeelhouder, reikt de eerste 250 pakketten op 7 december uit aan de lokale Voedselbank in Veghel, samen met Alfred de Weert, directeur Tendermanagement CSU, als initiatiefnemer. Jan Janssen, voorzitter van de Voedselbank in Veghel, verdeelt de pakketten vervolgens in omliggende gemeenten als Uden, Oss en Cuijk. De resterende 9.750 pakketten verdeelt de Voedselbank door heel Nederland.
Esmée Ficheroux, lid Raad van Bestuur CSU: “2020 was een bijzonder jaar, om het maar zacht uit te drukken. Daarom wilden wij, meer nog dan normaal, echt iets voor de mensen doen die het moeilijk hebben. Voldoende hygiëne en een veilige omgeving, maar ook gewoon een aangenaam huis, zijn belangrijker dan ooit voor de mentale en fysieke gezondheid van iedereen. Wie geen geld heeft om voedsel te kopen heeft vaak ook geen, of niet genoeg, schoonmaakbenodigdheden. Daar willen wij een bijdrage aan leveren.”
Alfred de Weert: “Dit is een initiatief dat heel goed bij ons past, als CSU en Tzorg. Het heeft directe impact, zo breed mogelijk, op de gemeenschap waarin we werken en leven. We hopen dat deze pakketten een beetje meer licht en lucht geven tijdens de feestdagen, bij mensen die aan het einde van dit bijzondere jaar wel een beetje hulp verdienen.”