Zoeken Druk op ENTER om te zoeken of ESC om de zoekfunctie te sluiten.

Schoonmaak is belangrijker dan ooit: facilitair management mag zichtbaar zijn

csudiane-25-250x200_001

De coronapandemie heeft de manier waarop mensen naar facilities kijken voorgoed veranderd. Facilitair managers zagen de klantvraag, en daarmee hun vak, in een oogwenk veranderen en dat bracht één groot voordeel met zich mee. Facilitair management is méér dan ooit een gespreksonderwerp in de boardrooms. Het vak maakt mede daardoor een (digitale) revolutie door.

Innovaties vinden het snelst plaats als de markt of de situatie die oplegt. Vóór corona namen we een schone werkplek haast voor lief, terwijl de nadruk op hygiëne is toegenomen door de maatregelen tegen verspreiding van het virus. Schoonmaak veranderde voor alle mensen het afgelopen jaar van een nice to have in een must have, omdat mensen zich veilig willen voelen. Of dat nu op kantoor, op een doorstroomlocatie of zelfs op vakantie is: de omgeving moet schoon zijn. Zonder concessies. Uit CSU’s benchmarkonderzoek blijkt ook dat 62% van de respondenten zegt dat veiligheid en gezondheid één van de belangrijkste thema’s in de boardroom van hun organisatie is. Opvallend is dat dit vorig jaar geen essentieel thema was.

Mensen gaan ruimtes anders gebruiken, en daardoor verandert de klantvraag voor facilitair managers. Zij moeten voortaan het gebruik van gebouwen in kaart brengen en facilities (schoonmaak, maar ook catering en beveiliging bijvoorbeeld) daarop aanpassen. Hoe weet een cateraar in een kantoorcomplex hoeveel broodjes hij moet klaarmaken? Hoe weet een schoonmaakteam welke plekken extra schoongemaakt moeten worden?

Data uit gebouwen halen

Om antwoord te geven op zulke vragen hebben managers data uit gebouwen nodig. De digitale revolutie in facilitair is dat facilitair managers, maar ook IT, HR en gebouwbeheer, meer dan ooit willen weten wie aanwezig zijn in gebouwen en welke routes zij lopen. Niet alleen wie, maar ook ‘hoe’ is essentieel: welke ruimtes gebruiken zij, en hoe intensief? Daar zijn data en dus sensoren voor nodig, en we zitten nu in een periode waarin we goed kunnen testen hoe we die het best kunnen verzamelen en gebruiken. De huidige Fieldlab Evenementen, maar ook kantoren en locaties die weer deels opengaan vormen daar de ideale generale repetitie voor. In het benchmarkonderzoek zegt 63% van de organisaties ‘een gezond gebouw’ als belangrijkste doel van 2021 te hebben. Dat doel is alleen meetbaar en haalbaar als gebouwen cijfers genereren over het beheer.

Dit is de tijd waarin HR, ICT, gebouwbeheer en facilitair management de koppen bij elkaar moeten steken en samen een plan moeten maken voor ná de zomerperiode, als we hopelijk weer vaker werken en recreëren op locaties buitenshuis. Organisaties die dan nog een plan moeten uitrollen over hoe zij data verzamelen en die in gaan zetten zijn misschien straks te laat. We hebben deze situatie nog nooit meegemaakt en ook de nieuwe situatie na de zomer is uniek. Dit zijn de maanden om je zo goed mogelijk voor te bereiden.

Lees het hele artikel van F-Facts hier.