Zoeken Druk op ENTER om te zoeken of ESC om de zoekfunctie te sluiten.

Zorg en schoonmaak gaan hand in hand bij Reinier de Graaf ziekenhuis

Schoonmaak en hoteldienstverlening

Het Reinier de Graaf ziekenhuis in Delft, opgericht in 1252, is het oudste ziekenhuis van Nederland. Het ziekenhuis biedt met 485 bedden zorg aan voornamelijk mensen uit de regio. Margaritha van Baardwijk, manager hotelservices, vertelt over de samenwerking met CSU die sinds 1 juni 2023 de schoonmaak en hoteldienstverlening verzorgt.

Toen het bestaande contract voor schoonmaak- en hoteldiensten bijna afliep, begon het ziekenhuis een aanbestedingstraject. CSU won deze aanbesteding en werd de nieuwe partner voor deze diensten. Margaritha vertelt: “CSU is bekend met schoonmaken in ziekenhuizen. Dat maakte de overstap makkelijker. Wat nieuw voor hen was, is de hoteldienstverlening. De hoteldienstmedewerkers ondersteunen de zorg in ons ziekenhuis. Zo ondersteunen ze zes keer per dag bij eten en drinken voor de patiënten en hebben daarnaast nog specifieke taken op verschillende afdelingen. Denk aan het klaarmaken van voeding op de neonatologie afdeling en het bijvullen van het nodige materiaal op de kraam-  en verlosafdeling.” 

De opstartperiode was kort en goed geregeld, aldus Margaritha. “CSU zorgde voor een duidelijk programma. Zo wisten wij als opdrachtgever wat we konden verwachten en waren we in staat om snel te schakelen. Er is veel tijd gestoken in het begeleiden van de ruim 200 medewerkers. Dat is belangrijk, want een nieuwe partij en verandering vragen om extra aandacht. Het team had nog weinig ervaring met hoteldienstverlening, dus het team heeft veel tijd geïnvesteerd in onze medewerkers en beter leren kennen wat zij op een dag aan taken uitvoeren.” 

Het belang van hoteldiensten 

Hoteldienstmedewerkers zijn van toegevoegde waarde in het ziekenhuis. Ze doen geen medische handelingen, maar hun belang wordt onderstreept. “Zij doen vaak het werk waar de verpleegkundige geen tijd voor heeft,” legt Margaritha uit. “Bijvoorbeeld de voorraad in patiëntenkamers aanvullen, een praatje maken, of een kopje koffie brengen na een moeilijk gesprek. Ze kunnen ook iemand geruststellen bij een acute opname. Het team van hoteldienstmedewerkers is een grote steun voor de verpleging. Zo kunnen de verpleegkundigen zich op de zorg richten.” 

Partnerschap met CSU 

Na een jaar samenwerken zijn de eerste resultaten positief. “De kwaliteitsmetingen wat betreft de schoonmaak zijn goed. Soms is er wat extra aandacht nodig, maar we zijn heel tevreden. Op dit moment zijn we bezig met het opfrissen van de kennis van medewerkers, zodat ze weer up-to-date zijn met schoonmaak in ziekenhuizen,” vertelt Margaritha. 

Ze benadrukt de samenwerking met CSU. “Met CSU is het een echte samenwerking. Het is niet alleen hun taak om actie te ondernemen. Ik vind het belangrijk dat we samen kijken naar verbeteringen. Ze staan open voor nieuwe ideeën, en dat maakt de samenwerking fijn. Of het nu ons idee is of dat van CSU, we kijken altijd samen hoe we dingen beter kunnen doen. 

De schoonmaak- en hoteldiensten zijn enorm belangrijk voor het welzijn van de patiënten. Dankzij de samenwerking met CSU kunnen de zorgverleners zich beter concentreren op hun werk, terwijl de schoonmaak- en hoteldienstmedewerkers zorgen voor een fijne omgeving voor de patiënt en hun familie.”